המהירות בה קיבלו כלי הרכב מסין לגיטימציה בשוק המקומי מפתיעה. שמות שלא הכרנו אמש זוכים להצלחה היום, ואפילו צה"ל רוכש צ'רי טיגו 8 פרו – רכב פנאי עם שבעה מקומות. לפי המפרט ולפי המחיר מדובר בתמורה מצוינת. 

הקשר, פרטים
בניגוד לרוב הדגמים המגיעים לכאן מסין, לשלושת דגמי צ'רי המיובאים לישראל – FX החדש יותר, טיגו 7 פרו, טיגו 8 פרו – מנוע בעירה פנימית, והוא זהה בכולם: טורבו-בנזין 1.6 ליטר.

טיגו 8 הוא הוותיק מבין השלושה והושק ב-2018, וב-2020 הוצגה מהדורת 'פלוס' המשופרת המשווקת באירופה ובישראל כ'פרו'. הדגם חולק אותה רצפה עם טיגו 7 (T1X), ועם בסיס גלגלים של 271 ס"מ (ארוך ב-4 ס"מ מזה של טיגו 7) הוא נמצא בצד הגדול יותר של הקטגוריה הקומפקטית. אורכו מכובד, 472 ס"מ, ואילו ממדי הרוחב והגובה כמקובל, 184.5 ס"מ ו-170 ס"מ בהתאמה.

צ'רי טיגו 8 פרו - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

במפרט הבטיחות של טיגו 8 פרו: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, ניטור היקפי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית. דגם זה מוצע בשתי רמות אבזור; במפרט של 'לקשרי', תאורת לד, חישוקי "18, גג זכוכית, מפתח חכם, צג "12.3, תפעול חשמלי למושב הנהג, בקרת אקלים דו-אזורית, ריפוד דמוי עור.

ברמת הגימור 'נובל' – בנוסף: מצלמות היקפיות, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושב הנוסע הקדמי, אוורור במושבים הקדמיים, בקרת אקלים דו-אזורית, פתחי מיזוג ושליטה בעוצמה גם בשורה השלישית, מחוונים מוקרנים וצג גדול יותר ("12.3 לעומת "7), ריפוד דמוי עור בגוון חום.

צ'רי טיגו 8 פרו - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

עיצוב, נראות
טיגו 8 נראה גדול בהשוואה לדגמים קרובים, גם כי הוא קצת ארוך ביחס אליהם, גם בגלל העיצוב בכלל, השבכה המגודלת בפרט. הרכב נראה דגם פנאי גנרי, מעט מגושם וחסר את העיצוב הייחודי המאפיין למשל את צ'רי FX.

פנים הרכב
עיצוב סביבת הנהג נאה, החומרים בחלקה העליון מכובדים ורכים, נוקשים ופחות נעימים בחלקה התחתון וסביב הבורר. ברמת הגימור הזו ריפוד דמוי עור נאה המשמש גם כדיפון לדלתות. 

צ'רי טיגו 8 פרו - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

כמקובל ברוב המוחלט של הדגמים הבאים מסין, גם לטיגו 8 צגים גדולים, "12.3 במרכז ואחד קטן ממנו מתחתיו לשליטה במערכת המיזוג. עם זאת, דגם זה גם אינו שונה מרבים אחרים בכל הקשור להנדסת אנוש, וגם כאן זו בעייתית. מעבר לכך שצריך להסיט מבט בזמן נהיגה לאותו צג של מערכת המיזוג, תפעול מערך המידע במחוונים המוקרנים מעצבן, פקדי קיצור הדרך למולטימדיה נמצאים דווקא לצד הבורר וללא הבלטה שיאפשרו לאצבע המגששת לקלוע ללא הסטת המבט. ניתוק תיקון ההיגוי נמצא על צג בקרת האקלים, ושייך לרשימת "לא הבנו אם הוא מנתק" הכוללת לא מעט פריטים שגם לאחר שעות לא הבנו אם הפעלנו לא נכון או שיש תקלה.

וישנם דברים שלא עבדו. טיגו 8 אוהב להתריע, וכך בקולות ובנוריות טען שהנוסעים בשורות האחריות אינם חגורים. הבעיה? לא היו נוסעים. הפתרון? חיברתי את כל החגורות שם.

צ'רי טיגו 8 פרו - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

תפעול פריטים אחרים לא נוח לחלוטין. כדי לאפס את מחשב הדרך צריך לעמוד ולשלב ל-P, וכך גם אם בקרת היציבות נותקה ורוצים להפעילה מחדש. בנוסף, לא אהבנו שעם כל איתות המצלמות משתלטות על צג, את התגובות האיטיות של מרכיבי המולטימדיה וביצוע פקודות, ההשתקפויות שיוצרת תאורה האווירה ואת המראה הפנורמית.   

תנוחת הנהיגה גבוהה, מעניקה את התחושה המתבקשת ברכב פנאי. המושב נראה טוב, אינו מאוד נוח לאורך זמן בגלל מיקום לא מדויק לתמיכות, אבל בהחלט סביר.

צ'רי טיגו 8 פרו - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

מאחור המרחב נאה, בייחוד אם לא מתחשבים ביושבי השורה השלישית. בסיס המושב עצמו מעט נמוך וכיוון זווית המשענת קשה. עם מעט התחשבות ניתן לאפשר מרחב מספיק בשורה השלישית לילדים; הישיבה מעט קרובה לרצפה אבל נותר מקום לרגליים ולראש. יצוין כי ברמת הגימור הזו יש מאחור פתחי מיזוג ושליטה בעצמה. באופן מוזר, ניתן להיכנס לשורה השלישית רק מימין; המושב הכפול אינו נע בצורה מלאה ויישור המשענת דורש כוח.

נפח תא המטען, כאשר כל המושבים בשימוש, קטן ועומד על 193 ליטרים.

צ'רי טיגו 8 פרו - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

מנוע, ביצועים
לטיגו 8 פרו מנוע טורבו-בנזין 1.6 ליטר המייצר 186 כ"ס ב-5500 סל"ד ו-28 קג"מ בטווח שבין 2000 ל-4000 סל"ד. התיבה דו-מצמדית וההנעה קדמית. כל אלה מסדרים לרכב האצה של 9.1 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 191 קמ"ש.

נתונים אלה נמצאים בצד היותר חזק ביחס לדגמים קרובים, ויש לכך ביטוי גם בדרכים. הרכב מאיץ היטב, צובר מהירות בקלות גם בכביש ישר, גם בעליות. באופן שאינו אופייני למנועי טורבו רבים, המנוע הזה מטפס בקלות לסל"ד גבוה.

צ'רי טיגו 8 פרו - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

עם זאת, תגובות המנוע לפקודת מצערת אינן חדות כנדרש, ותגובת התיבה לקיק דאון מעט איטית יחסית. בנוסף להשהיה קלה בהספקת מלוא ההספק, הכוח מגיע לפעמים במינון חזק מהצפוי, ודבר זה מפריע בעיקר בעיר – בזחילה בפקק ובתמרוני חנייה – אך גם בנהיגה בשבילים. בנוסף, בזינוק בעלייה הרכב מדרדר מעט לאחור בהרף העין בין מעבר רגל ימין מדוושת הבלם לדוושת התאוצה ותחילת התנועה. 

צריכת הדלק נעה בין 9.8 ק"מ/ל' בתוואי המגוון של המגוון ובשיוט עמדה על 12.5 ק"מ/ל'.

צ'רי טיגו 8 פרו - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

נוחות, התנהגות
נוחות הנסיעה בטיגו אינה טובה, הרבה מכך בגלל ריסון חסר של פעולת המתלים. הרכב אינו מצטיין במעבר על שיבושים קטנים, ועם מעבר על גדולים נוצר נדנוד נוסף. בכבישים בין-עירוניים הרכב יוטרד מרצף שיבושים ועל וינוע באופן לא נעים עם מעבר על גלים בכביש. רעשי הכביש והרוח מורגשים. בנסיעת שבילים הוא אינו נוח, אך מפגין חוסן מבני.

גם היכולת הדינמית אינה מצטיינת. אחיזת הצמיגים המכונים 'באטמן' אינה גבוהה, והמומנט הרב מאתגר אותה, גורם להם לילל ולבקרת היציבות לעבוד שעות נוספות. להתנהלות זאת יש ביטוי גם בלוחמת ההגה. לא ברור אם בעיות אלה נוצרו בגלל שינויי משקל בהיגוי עצמו, השפעת המומנט המוצע בשיאו כבר בסל"ד נמוך או שמערכת תיקון סטייה מנתיב פועלת חלקית למרות שביטלנו אותה.

צ'רי טיגו 8 פרו - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

כל אלה, יחד עם תגובות לא מדויקות להפניה, פוגעים בתחושת הביטחון של הנהג בנהיגה בכביש המפותל. בנוסף, הבלמים חסרים בעצמה ואינם נוסכי ביטחון, אך הפגינו עמידות בעומס מתמשך.
מפרט הבטיחות כאמור מלא, אך פעולת מערכות רבות בעייתית. כך, למשל, האיתות שנועד להזהיר רכב הקרב מאחור מופעל ללא סיבה; הרכב מאט במפתיע כאשר בקרת השיוט האדפטיבית פועלת; תיקון ההיגוי נעשה כאשר הרכב מוסט מצד לצד. והוא אוהב צפצופי התרעה. המון.

תמורה
טיגו 8 פרו ברמת הגימור 'נובל' מביא עימו הופעה נוכחת, אבזור עשיר במיוחד, מרחב טוב בכלל ומקום לשבעה בפרט, ביצועים טובים. מנגד, הנדסת האנוש שלו אינה טובה, במהלך המבחן הופיעו תקלות קלות, נוחות הנסיעה שלו אינה מוצלחת והיכולת הדינמית אינה מגובשת כנדרש.
 
צ'רי טיגו 8 פרו - מבחן דרכים
צילום: אלי שאולי

*פורסם לראשונה ב- 12/01/2023 - נוסף מבחן וידאו.